Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Elállási jog

 

A 14 napos elállási jog az egyik olyan fogalom az e-kereskedelemben, amit a vevő és az eladó teljesen máshogy ítél meg. A vásárló számára nagy könnyebbséget jelent, abszolút pozitív része az online vásárlásnak. A webáruházak viszont általában teherként élik meg. Ahogy a logisztikát is “szükséges rosszként” szokták jellemezni, úgy a vásárlástól való elállás jogáról is nagyjából ugyanez a vélemény. De miért van rá mégis szükség? A rövid válasz: a fogyasztó védelmében.

 

Az online vásárlások során fizikai kontaktus nélkül, pusztán képekre, videókra, vásárlói véleményekre alapozva rendelünk meg termékeket. Így a végén nem biztos, hogy azt kapjuk, amire gondoltunk. A jog ezt a helyzetet igyekszik kompenzálni az online vásárlás elállási lehetőségének megteremtésével. És mindezt azért teszi, hogy megvédje a vásárlókat. Hasonlóan, ahogy  NÉBIH védi a fogyasztókat, vagy épp a Szerencsejáték Felügyelet a játékosokat.

 

Mit is jelent a 14 napos elállási jog?

A jogszabály nagyon pontosan fogalmaz.

A fogyasztónak, a termék kézhezvételét követő 14 napon belül joga van elállni a vásárlástól.

Semmilyen indoklással nem tartozik a webáruház felé, hogy miért nem tart igényt a termékre. Akár ki is bonthatja és kipróbálhatja a terméket. Az internetes vásárlás elállási folyamata azzal kezdődik, hogy a fogyasztó bejelenti elállási szándékát a webáruháznak. Innentől mind a fogyasztónak, mind a webáruháznak kötelezettségei vannak.

Milyen kötelezettségei vannak a fogyasztónak?

  • A termék kézhezvételét követő 14 napon belül kell jeleznie elállási szándékát a webáruház felé. Ez történhet írásos formában (pl.: email, postai levél, stb.), de akár szóban (pl.: telefon, személyesen ügyfélszolgálaton) is. Az elállási jogról szóló kormányrendelet nyilatkozat-mintát is nyújt, amit szintén fel lehet használni az elállás bejelentéséhez.
  • A terméket vissza kell juttatni a webáruháznak. Erre az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül van lehetőség. Nem kell megérkeznie a terméknek ezen időn belül, de “útra kell indítani” a csomagot.
  • A visszaküldés költsége a vevőt terheli, kivéve, ha az elszállítást a webáruház magára vállalja. Ha a webáruház előzetesen nem tájékoztatta a vásárlót, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót terheli, akkor nem neki kell fizetni.
  • A terméket a webáruház által kijelölt helyre kell eljuttatni. Ez lehet személyes átvételi pont, vagy postai cím is.

Mire nem vonatkozik az elállás joga?

Vannak bizonyos termékek/szolgáltatások, amikre természetüktől fogva nem lehet elállási jogot érvényesíteni. Ezek:

  • virágküldemények,
  • romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
  • hírlapok, folyóiratok,
  • egyedi igények alapján készült termékek (pl.: saját fényképes póló, egyedi méretre szabott bútor)
  • koncertjegyek,
  • repülőjegyek, gépjárműbérlés,
  • szállásfoglalás,
  • nyilvános árverésen megkötött szerződések,
  • üzemanyag.

Vannak olyan termékek, amiket csak az eredeti csomagolásban lehet visszaküldeni, azaz ezekre felbontás után már nem lehet elállási jogot érvényesíteni:

  • lezárt csomagolású hang-, videó anyagok, szoftverek,
  • higiéniai és egészségvédelmi termékek (pl.: fehérnemű, fogkefe, egészségügyi betét, szexuális segédeszköz, golyós dezodor, neoprén ruha)

https://www.zellia.hu/custom/zelliabag/image/data/ckeditor/elallasi_jog_nyilatkozat_minta (kész).pdf