Elállási jog
A 14 napos elállási jog az egyik olyan fogalom az e-kereskedelemben, amit a vevő és az eladó teljesen máshogy ítél meg. A vásárló számára nagy könnyebbséget jelent, abszolút pozitív része az online vásárlásnak. A webáruházak viszont általában teherként élik meg. Ahogy a logisztikát is “szükséges rosszként” szokták jellemezni, úgy a vásárlástól való elállás jogáról is nagyjából ugyanez a vélemény. De miért van rá mégis szükség? A rövid válasz: a fogyasztó védelmében.
Az online vásárlások során fizikai kontaktus nélkül, pusztán képekre, videókra, vásárlói véleményekre alapozva rendelünk meg termékeket. Így a végén nem biztos, hogy azt kapjuk, amire gondoltunk. A jog ezt a helyzetet igyekszik kompenzálni az online vásárlás elállási lehetőségének megteremtésével. És mindezt azért teszi, hogy megvédje a vásárlókat. Hasonlóan, ahogy NÉBIH védi a fogyasztókat, vagy épp a Szerencsejáték Felügyelet a játékosokat.
Mit is jelent a 14 napos elállási jog?
A jogszabály nagyon pontosan fogalmaz.
A fogyasztónak, a termék kézhezvételét követő 14 napon belül joga van elállni a vásárlástól.
Semmilyen indoklással nem tartozik a webáruház felé, hogy miért nem tart igényt a termékre. Akár ki is bonthatja és kipróbálhatja a terméket. Az internetes vásárlás elállási folyamata azzal kezdődik, hogy a fogyasztó bejelenti elállási szándékát a webáruháznak. Innentől mind a fogyasztónak, mind a webáruháznak kötelezettségei vannak.
Milyen kötelezettségei vannak a fogyasztónak?
- A termék kézhezvételét követő 14 napon belül kell jeleznie elállási szándékát a webáruház felé. Ez történhet írásos formában (pl.: email, postai levél, stb.), de akár szóban (pl.: telefon, személyesen ügyfélszolgálaton) is. Az elállási jogról szóló kormányrendelet nyilatkozat-mintát is nyújt, amit szintén fel lehet használni az elállás bejelentéséhez.
- A terméket vissza kell juttatni a webáruháznak. Erre az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül van lehetőség. Nem kell megérkeznie a terméknek ezen időn belül, de “útra kell indítani” a csomagot.
- A visszaküldés költsége a vevőt terheli, kivéve, ha az elszállítást a webáruház magára vállalja. Ha a webáruház előzetesen nem tájékoztatta a vásárlót, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót terheli, akkor nem neki kell fizetni.
- A terméket a webáruház által kijelölt helyre kell eljuttatni. Ez lehet személyes átvételi pont, vagy postai cím is.
Mire nem vonatkozik az elállás joga?
Vannak bizonyos termékek/szolgáltatások, amikre természetüktől fogva nem lehet elállási jogot érvényesíteni. Ezek:
- virágküldemények,
- romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
- hírlapok, folyóiratok,
- egyedi igények alapján készült termékek (pl.: saját fényképes póló, egyedi méretre szabott bútor)
- koncertjegyek,
- repülőjegyek, gépjárműbérlés,
- szállásfoglalás,
- nyilvános árverésen megkötött szerződések,
- üzemanyag.
Vannak olyan termékek, amiket csak az eredeti csomagolásban lehet visszaküldeni, azaz ezekre felbontás után már nem lehet elállási jogot érvényesíteni:
- lezárt csomagolású hang-, videó anyagok, szoftverek,
- higiéniai és egészségvédelmi termékek (pl.: fehérnemű, fogkefe, egészségügyi betét, szexuális segédeszköz, golyós dezodor, neoprén ruha)
https://www.zellia.hu/custom/zelliabag/image/data/ckeditor/elallasi_jog_nyilatkozat_minta (kész).pdf